Kuidas Lätti lennata

Selleks tuleb esitada lennuplaan, muud midagi polegi vaja teha.
Kõigepealt aitäh Einarile tagantutsitamise ja Taavile nõuandmise eest! Tänu nendele väljendan instruktsiooni kirjutamisega teistele:

1) Lennuplaani esitamine
Self-briifingu süsteem http://amie.eans.ee ei tööta. Seetõttu tuleb teha kas raadio Tallinn control east sector 122.900 või telefoni teel 6258293 (briifing). Telefoni teel on parem, siis ei broadcasti meie kokutamist üle maailma.

Ja siis kõlava häälega deklareerida

- Õhusõiduki kutsung
nt ZS-GCV. Ja kaval on öelda kohe, et "purilennuk", see pälvib nende jäägitu positiivse tähelepanu, mida iga eksootiline loom saab)
- Arvestuslik start ja lennuaeg
kui ütled mingi kellaaja, siis lisa juurde kohe kas "kohalik" või UTC
Kui kohalik, siis hakkad temaga koos näppudel UTC-ks ümber arvutama.
Parem on siis kohe UTC öelda (suvel -3h)
VFR lennu puhul tuleb on tegelik start +- 1h võrreldes lennuplaaniga. St sisuliselt võib lennuplaani esitada vahetult enne starti ka. Kui ei stardi, siis ei juhtu midagi, neile teatama ei pea.
- Lennu liik
VFR
- Õhusõiduki tüüp
(saab võtta aadressilt http://cfapp.icao.int/Doc8643/reports/Part1-By%20Manufacturer%20(Encode).pdf. Jonkeril näiteks TS1J.
Küsiti veel midagi, mille vastuseks on "light" Smile
- Varustus/seadmed
raadio, transponderit pole. Raadio kohta küsitakse, tuleb öelda VHF
päästevarustust pole
- Reisikiirus
80km/h ja juurde sobiv nali purilennukite teemal
- Marsruut
Ridali EERI-ja tagasi Ridali EERI
Kui Lätti minna, siis tahetakse ka piiriületuspunkte ja marsruudipunkte. Kohanimed neile ei sobinud.
Sellised sobivad neile:
Murati piiripunkt 57 33 N, 27 05 E
Balvi 57 08 N, 27 15 E
Cesis 57 19 N, 25 19 E
Mõisaküla juures piirisaki lõunaots 57 33 N, 27 05 E (nad muidu arvavad, et marsruut on edasi-tagasi)
Siin küsis ta ka aega esimese piiriületuseni. Ütlesin 1h, jäi rahule. Teisi punkte ei küsitud.
- märkused
Selle koha peal on paslik meelde tuletada, et Border võtmesõna kirjutataks. Nad ei pruugi seda mäletada.
Võtmesõna "Border" annab immuniteedi lendamaks ka Meremäele ja muudesse traditsioonilistesse pöördepunktidesse. Tegelikult sinna ilma lennuplaanita minna ei tohiks, sest on lähemal kui 5 km piirile.
- värv
valge
- kütust
pole
- isikuid
1 (või siis 2)
- kapten
enda nimi
- operaator
siia tuleb öelda purilennuki omaniku nimi
- telefon
enda mobla nummer on OK
- teatamine
et kuidas avad ja sulged lennu. Telefon/raadio

2) Jäta meelde sulgemine!!!
Ütle Margusele, et meelde tuletaks.
Või uuemal ajal nutitelefonide kasutajatele - pange äratus peale.

3) dokumendid kaasa
- enda pildiga dokument
- igaksjuhuks purilennuki ja käru paberid ka
(aga võib-olla peab midagi veel, see seiklus on järele testimata)

4) lennu avamine
Helistada vanemlennujuhile/supervisorile 6258 254. Ütled kutsungi ja ta küsib, et kuna startisid. Võid öelda, et "just nüüd", võid öelda ka enne starti paraja varuga.
Võib ka raadio teel 122.900. Nii eesti kui inglise keel sobib.
NB! lennuplaani esitamine käib ühte kohta (briifingusse), aktiveerimine teise.

5) Lätis on sagedus 123.950
Üllatavalt palju liiklust toimub. Peamiselt Cesis-Valmiera-Burtnieku järv

6) lennu sulgemine
Samad kontaktid mis avamisel.
Küsib maandumise aega ja soovib head õhtut

Head lendamist!

Kommentaarid

Selle jutu peaks kohe välja printima muidu kaob varsti historisse ära.

Lennuplaani saab briifingule vajadusel esitada ka faksi või meiliga. Kuid kõige mugavam on tõesti telefoni teel.

Eesti lennureeglid ütlevad, et lennuplaan tuleb esitada enne iga riigipiiri ületavat lendu (para32 lõige5). Lennuplaan tuleb esitada enne väljumist ATS-büroole või lennu ajal vastavale ATS-üksusele. Kui lennuplaan edastatakse õhust siis tuleks see teha piisavalt varakult, et vastav ATS-üksus saaks selle kätte hiljemalt 10 minutit enne õhusõiduki arvatavat saabumist: lennujuhtimispiirkonda, lähialasse, nõustatavasse õhuruumi või lennuinfotsooni sisenemise punkti. Kui lend suundub mittekontrollitavas õhuruumis Eesti–Vene kontrolljoonele või Eesti–Läti maismaapiirile lähemale kui 5 km (2,7 NM), tuleb lennuplaan esitada vähemalt 60 minutit enne väljumist, tehes lennuplaani «märkuste» väljale märke «piir» (RMK/border).

Läti VFR kaardile saab ligi siit - https://ais.lgs.lv/uploads/fck/file/VFR%20charts/VFR_6edition_27JUN2013.pdf
Ida pool Lätis on kontrollimata õhuruum samamoodi nagu meil GND kuni FL95.

Läti AIP-s on öeldud, et VFR lend ei pea ühendust võtma lennujuhtimisüksusega lennates kontrollimata õhuruumis. Kuid on öeldud, et kontrollimata õhuruumis lennates tuleks kasutada sagedust 123.950, mis on n.ö. õhk-õhk sideks, endast info andmiseks (common traffic advisory frequency).

Teet kas eilset lendu Skylines ka võimalik näha? Muljeid platsist oleks ka huvitav kuulda:)

Parem kasuta seda nii sageli, et jääb pealuu sisse Smile