Lennundusseaduse 1. lugemine

http://www.riigikogu.ee/?op=steno&stcommand=stenogramm&pkpkaupa=1&toimet...

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts
Lugupeetud Riigikogu juhataja! Riigikogu liikmed! Annan lühikese konspektiivse ülevaate lennundusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõust, sellest, mida me siis õigupoolest muudame. Olulisim muudatus on see, et me senise ühe lennuettevõtja sertifikaadi asemel toome kasutusele kaks eri liiki sertifikaati sõltuvalt sellest, kas ettevõte tegutseb ärilise lennutranspordiga – olgu see siis inimeste või kauba vedu – või ettevõte tegeleb ainult lennutöödega. Lennutööd on kemikaalide puistamine põllumajandustöödel, objektide tõstmine ja paigaldamine ehitustegevuses, õhust fotografeerimine, vaatlus- ja patrull-lennud, otsingu- ja päästetööd, õhus reklaamimine ja huvilennud. Selle tulemuseks on see, et just nimelt selle viimasega, lennutöödega tegelevatele lennuettevõtjatele on nõuded sertifikaadi saamiseks lihtsamad. Nad ei pea vastama rahvusvaheliste nõuete kohaselt kvaliteedijuhtimise süsteemile ja selle tõttu on ka sertifikaadi andmise protseduur lihtsam. Nii et kokkuvõtvalt peaks ta aitama kaasa selleks, et bürokraatiat oleks vähem ja Lennuameti või siis riigi tegevus oleks sertifikaatide väljaandmisel tõepoolest suunatud peamiste lennuohutusriskide maandamisele ning ettevõtte puhul, mis tegeleb vaid väga väikese osaga lennutranspordist, ei pea läbima kogu protseduuri, et anda välja ettevõtte sertifikaat. See on esimene olulisem muudatus .
Teiseks, tulenevalt juba nimetatust, täpsustatakse lennuohutuse tagamise nõudeid. Loetlen mõned neist: näiteks laiendatakse kohustust, et õhusõidukitel peab olema töötav transponder, määratletakse täpsemalt lennuliiklusteenistuse ja õhusõiduki hooldamisega tegeleva ettevõtja tegevuse ohutuse tagamiseks vajaliku ohutusjuhtimise süsteemi olemasolu ning kehtestatakse nn avariimajakate nõue.
Riigilõivuseaduse muudatused on tingitud sellest, et me võtame kasutusele selle uue sertifikaadi. Ühtlasi korrigeeritakse riigilõive. Riigilõivud viiakse enamvähem kulupõhiseks. Vastavalt sellele kui palju riigil, Lennuametil kulub selleks rahas mõõdetuna reaalset ressurssi, on tuletatud riigilõivude määrad, kusjuures mõningase allahindlusega. Nii et kui me vaatame praegusi kulusid, seda, mis kulub ühe või teise sertifikaadi andmiseks, siis oleme me selle enamvähem välja arvutanud ja see riigilõiv on natuke väiksem. Aga praegusega võrreldes riigilõiv tõuseb. Ma usun, et see on õiglane ja need riigilõivud, arvestades selle tegevusharu käibeid, ei ole väga suured.
Veel selle eelnõu rakendamisest. Kuna mõneti on see seotud ka sellega, et kevadel, suvel ja sügisesel ajal on lennundustegevus mõnevõrra aktiivsem, loodame me väga, et suudame saavutada sellele seaduseelnõule Riigikogu toetuse veel enne suve algust. Aitäh!

Kommentaarid

"...näiteks laiendatakse kohustust, et õhusõidukitel peab olema töötav transponder, määratletakse täpsemalt lennuliiklusteenistuse ja õhusõiduki hooldamisega tegeleva ettevõtja tegevuse ohutuse tagamiseks vajaliku ohutusjuhtimise süsteemi olemasolu ning kehtestatakse nn avariimajakate nõue."

Huvitav, kas transponderite nõue laieneb ka purilennukitele? Kas transponderi tüüp määratakse kah täpselt ära või piisab suvalise ADS-B tüüpi transponderi kasutamisest (näiteks FLARM). Kas avariimajakate nõuet siis praegu polegi? Kas see laieneb ka purilennukitele? Viimasel ajal on õnneks tulnud müügile suhteliselt normaalse hinnaga avariimajakaid.